Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Aan de slag als aanmeldconsulent

Hoe ga ik te werk :

Als aanmeldconsulent speel je een belangrijke rol in het organiseren van passende jeugdhulp. Dat vraagt om goede samenwerking en een praktische blik. Hieronder lees je wat er van je wordt verwacht.

  1. Vertrouw op collega’s en voorkom dubbel werk
    Ga ervan uit dat verwijzers en verbinders hun werk zorgvuldig doen. Het is niet de bedoeling dat jij hun werk opnieuw gaat doen. Werk samen, niet dubbel.
  2. Denk mee vóórdat er een verwijzing komt. Wees proactief. Sluit al aan bij gesprekken en afwegingen vóórdat een verwijzing wordt gedaan. Zo kun je samen met de verwijzer bekijken of jeugdhulp echt de juiste oplossing is, of dat er andere manieren zijn om de situatie te versterken — bijvoorbeeld via school, sport of buurtinitiatieven.
  3. Kijk vanuit het perspectief van de Amsterdammer Stel jezelf steeds de vraag: "Wat heeft deze jongere of dit gezin nodig?" En: Hoe kan AJH hierbij helpen? Soms betekent dit dat je niet direct hulp inzet, maar juist de omgeving versterkt.
  4. Verwijzing ontvangen? Dan ga jij aan de slag
    Als jouw organisatie als voorkeuraanbieder de verwijzing ontvangt, dan pak je deze op. Je doet een gerichte screening en schakelt zo nodig collega’s in (denk aan: specifieke expertise, ruimte in agenda’s of hulp bij wachttijden). De verwijzing gaat niet terug. Jij blijft aan zet tot er een passend aanbod is.
    Werk hierin altijd samen met de verwijzer, maar voel je verantwoordelijk voor het proces. Blijf zoeken naar wat wél mogelijk is — ook als het niet perfect is.
  5. Kijk breder dan je eigen organisatie
    Je werkt niet alleen voor jouw eigen organisatie, maar voor het geheel van de Amsterdamse jeugdhulp. Denk mee over hoe hulp georganiseerd kan worden, ook als dat buiten je eigen team of organisatie is.
  6. Wees realistisch in wat je adviseert
    Wat je adviseert, moet ook uitvoerbaar zijn — nu én op de lange termijn. Houd bij je advies rekening met de afspraken die gelden, zoals die over voorrang. Beloof alleen wat haalbaar is.

    ❌ Beloof geen inzet van een PGB (Persoonsgebonden budget) of IBO (Individuele BetalingsOvereenkomst) zonder dat dit echt zeker is.
  7. Zorg voor een duidelijke screening vóór plaatsing op een wachtlijst
    Voordat een gezin op een wachtlijst komt, moet duidelijk zijn welk programma of traject nodig is. Dat betekent: een goede screening en een concreet voorstel. Organiseer in de tussentijd ‘samen wachten’ — bijvoorbeeld door korte termijn hulp te regelen, terwijl elders aan een langduriger plan wordt gewerkt. Doe dit samen met collega’s uit jouw organisatie én andere aanbieders. Pak de factsheet Samen Wachten erbij voor nadere instructie.

Factsheet Samen Wachten versie 2 0 mrt24

Verwijzing via de oude route ontvangen?

Het heeft natuurlijk tijd nodig voordat alle verwijzers in Amsterdam-DUO de nieuwe verwijsroute hebben gevonden. Met name voor huisartsen is de nieuwe opzet best een grote verandering en daarom is het belangrijk om hierin gezamenlijk op te trekken.

Als aanbieders van aanvullende jeugdhulp hebben we afgesproken dat we vanaf 1 mei verwijzingen ontvangen via de oude route terugsturen naar de verwijzer met het verzoek de juiste weg te bewandelen. Dat is misschien niet een gemakkelijke boodschap om te geven, maar als we dat allemaal doen, wordt de nieuwe verwijsroute het snelste de nieuwe routine.

Hoe weet je of de goede route is bewandeld?In de nieuwe route stuurt de huisarts altijd het verwijsformat als bijlage bij de verwijzing mee . In ZorgDomein heet dat "Adviesaanvraag" en die ziet er zo uit:

Verwijsformat binnen ZorgDomein

Als je een verwijzing ontvangt zonder deze bijlage, is de kans groot dat de huisarts niet langs het Gebiedsknooppunt is gegaan. Dan moet je de verwijzing dus terugsturen.

In bijgaande document vind je de voorbeeld teksten die je kunt gebruiken om de verwijzer (huisarts of OKT) terug te verwijzen.

Tekst foutieve route HAOKT

Let op: mocht je ervaren dat een verwijzer veel moeite ervaart in het goed volgen van de verwijsroute, geef dit dan door aan de verbinder uit het gebied. Dan kan er eventueel even contact worden gezocht om te ondersteunen.

Erbij halen andere AJH-aanbieder

Soms kan de hulpvraag niet door 1 AJH aanbieder worden geboden. Dan is het fijn om collega's in het gebied te kunnen inschakelen voor een deel van de benodigde hulp.

Binnen één verwijzing kunnen meerdere aanbieders betrokken zijn. Om te voorkomen dat zij steeds opnieuw contact moeten opnemen met de verwijzer, is het Erbij Halen formulier (ook wel Doorverwijsformulier AJH) ontwikkeld. Dit formulier maakt het mogelijk om direct de juiste hulp en ondersteuning in te zetten.De aanbieder die het grootste aandeel in de hulpverlening levert, ontvangt de verwijzing via het Gebiedsknooppunt of ZorgDomein.

Gebruik dit formulier: Erbij halen formulier binnen AJH aanbieders versie 020625

Let op: er zit in dit formulier overlap met het Verwijsformat. Kijk dus goed naar wat je nog aanvullend moet invullen en stuur het Verwijsformat mee als de informatie hierin nog actueel is.